Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell i avdelinger som mottar henvisninger og dokumenter knyttet til henvisninger.
Brukerveilederen beskriver mottak av henvisning og hvordan primærhenvisninger opprettes og registreres i DIPS ARENA.
Primærhenvisning skal opprettes ved
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Se underkapitler for fremgangsmåte
Via siden Oppgaver eller Henvisninger
Vedlegg som ettersendes på papir må skannes inn og knyttes til henvisningen.
Når Henvisning ikke er en henvisning eller ved en allerede eksisterende henvisning:
Det er ikke alle henvendelser fra henviser/fastlege som er reelle henvisninger. Henviser/fastlege kontakter sykehuset om for eksempel forespørsler vedrørende medikamenter eller purringer, eller det sendes tilleggsopplysninger som sykehuset har etterspurt. I slike tilfeller har pasienten som oftest en aktiv henvisning på samme lidelse, se lokal rutine for ditt sykehus for hvordan disse skal håndteres.
Fjern vedlegg ved å klikke på bindersikon. Dokument løses fra henvisning
Send dokument som Dokument til vurdering til aktuell arbeidsgruppe [AVD]Henvisning
Slett opprettet henvisning (gjelder kun duplikater og feil)
Ekstern henvisning skal som hovedregel registreres inn i ARENA som primærhenvisning.
Før registrering
Feilsendte henvisninger kan være til et tjenestetilbud som helseforetaket ikke har, eller det er åpenbart at henviser har sendt henvisningen til feil mottaker.
Se underkapitler for fremgangsmåte
Arbeidsflate Registrer ny primærhenvisning vises. Hvis pasienten har aktiv(e) henvisninger ved aktuell avdeling vil det vises en varsellinje under vurderende instans i arbeidsflaten. Ved mottak av henvisning på pasient som har fått registrert Åpen retur etter innleggelse (gitt tidsperiode) skal henvisningsperioden gjenåpnes. Tidsperiode for Åpen retur er beskrevet i journal/ kritisk info.
Fyll inn feltene i skjermbildet. Felt markert med oransje stjerne er obligatoriske.
Henvisningsperiode: Tidsperiode fra mottak av henvisning for ett og samme sykdomstilfelle til utredning, behandling, habilitering og oppfølgning er gjennomført, og ingen nye kontakter er avtalt. En pasient kan ha flere henvisningsperioder samtidig innen en helseinstitusjon dersom det er flere sykdomstilfeller.
Primærhenvisning: Henvisning for utredning/behandling av nytt sykdomstilfelle fra ekstern instans, f.eks. fastlege, privatpraktiserende spesialist, legevakt, kommunal helse- og sosialtjeneste, NAV eller internt i eget sykehus. Henvisning videresendt fra annet sykehus skal registreres som primærhenvisning, men ikke rettighetsvurderes på nytt.
Second opinion: I DIPS benyttes begrepet Second opinion om «fornyet vurdering», jfr. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-3: «Etter henvisning fra allmennlege har pasienten rett til fornyet vurdering av sin helsetilstand av spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare én gang for samme tilstand»
Sekundærhenvisning: Er alltid knyttet til en primærhenvising og er en henvisning som har sammenheng med samme sykdomstilstand som primærhenvisningen beskriver.
Vurderingsfrist: Perioden fra henvisningen er registrert mottatt i spesialisthelsetjenesten til den er ferdig vurdert mht. om pasienten har rett til helsehjelp eller ikke. OBS: Vurderingsfristen løper fra mottaksdato selv om henvisningen er mangelfull. Ved vurdering av henvisninger for en ny tilstand (primærhenvising) er vurderingsfristen 10 virkedager.
Utfall av vurdering: Feltet tilhører rettighetsvurderingen og beskriver hvilken type helsehjelp pasienten blir rettighetsvurdert til.
Frist for start helsehjelp: Frist for når faglig forsvarlighet krever at pasienten senest skal få helsehjelp.
Ingen aktuelle referanser.



