Henvisning, følge opp vurdert henvisning

Sist oppdatert: 28.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena versjon 22.2. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v 23.2.

2 Målgruppe  

Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell som gir time til oppmøte og skriver ut ventelistebrev i forbindelse med vurderingsresultat av henvisning.

 

Innen 10 virkedager fra henvisningen er mottatt i spesialisthelsetjenesten skal pasienten ha informasjon om utfallet av vurderingen og det skal gis informasjon om frist for når

helsehjelpen senest skal starte:

  • Pasienten skal få informasjon om sted og tid for oppmøte

  • Hovedregelen er at alle pasienter som gis en juridisk frist, innen 4 måneder skal få en konkret dato og klokkeslett (oppmøtetid) i første svarbrev

  • Hvis den juridiske fristen er lenger fram i tid enn 4 måneder kan oppmøtetidspunkt angis med tentativ dato. I svarbrevet fremkommer dette som uke (for eksempel uke 40)

  • Henviser skal ha samme informasjon som pasienten

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Hente henvisningen fra Oppgaver 

  1. Åpne siden Oppgaver og velg aktuell arbeidsgruppe

  1. Klikk Henvisninger til oppfølging. Marker aktuell henvisning, Oppgaven vil åpne seg på høyre side

 

 

  1. Klikk Følg opp

  1. Planleggingssiden åpnes

3.2 Henvisningsresultat: Godtatt 

3.2 1 Gi time

  1. Søk opp eller velg aktuell Ressurs eller ressursgruppe

  1. Velg aktuell time og høyreklikk og velg Bestill time på valgt kontakt, eller dobbeltklikk for Bestill time

  1. Bestill time. Se brukerveiledning Arena – gi time poliklinikk

  1. Klikk Opprette brev - send brev Svar på henvisning med time.

  1. Gå tilbake til siden Oppgaver og Henvisninger til oppfølging i aktuell arbeidsgruppe

  1. Klikk Sett oppgave til utført på den aktuelle henvisningen, og henvisningen forsvinner fra arbeidsoppgavene

 

3.2.2 Sende ut brev med melding om at pasienten står på venteliste og gi time senere

 

Bruk pasientbrev: Svar på henvisning, venteliste poliklinikk HENV/PAS

Svar på videre henvisning, venteliste poliklinikk HENV/PAS

 

Brev til pasient og henviser skal være like.

 

Brevet er svar på henvisningen og inneholder både rettighetsvurdering og opplysninger om at pasienten står på venteliste. Angitt dato i feltet Tentativ dato i henvisningsbildet blir angitt som forventet uke for kontakt i ventelistebrevet. Innkallingsbrev for time sendes så snart det er mulig.

 

Bruk den planlagte kontakten som er generert fra vurdert henvisning

Følg deretter veiledning som beskrevet i Gi time

3.3 Henvisningsresultat: Henvises videre til avtalespesialist 

Før videresending av henvisningen til avtalespesialist må henvisningen rettighetsvurderes. Brev om utfall av rettighetsvurdering skal sendes pasient og henviser. Det forutsetter at pasienten har samtykket i overføring samt at avtalespesialist har sagt seg villig til å håndtere pasienter innenfor frist start helsehjelp - dette gjøres før dokumenter videresendes. Det må dokumenteres i journal av vurderingsansvarlig lege/psykolog.

 

Det finnes ikke regionale standardbrev for overføring til avtalespesialist utover kapasitetsbrev. Se retningslinje Kapasitetsproblemerhåndtering av henvisning og bruk av regionale ventelistebrev

 

Det anbefales at det ved overføring utarbeides et eget brev til pasient og henviser om overføring. (dersom ikke kapasitet er hovedgrunnen for overføring) Brev hentes i primærhenvisningsbildet fra Vedlegg -Nytt dokument - Brev til..

 

Følgende skal sendes med til avtalespesialisten:

  • Kopi av henvisningen til sykehuset

  • Utskrift av vurderingen av henvisningenklikk på printersymbol/Skriv ut

 
  1. Velg i primærhenvisningsbildet: Vedlegg - Skriv ut henvisning.

  1. Avslutt henvisningsperioden med avslutt kode Behandles avtalespesialist. Se brukerveiledning Avslutning av ventetid og henvisningsperiode

3.4 Henvisningsresultat: Henvises videre til annet helseforetak, uten rettighetsvurdering 

Koden Henv. annet sykehus skal kun benyttes dersom sykehuset ikke tilbyr ønsket tjeneste eller ved kapasitetsmangel ved fødeplass. Når dette valget benyttes, er ikke pasienten rettighetsvurdert. Dato for når henvisningen ble mottatt i spesialisthelsetjenesten må skrives på ordinær henvisning før videresending til annet helseforetak. Alternativt sendes dokument Utskrift av henvisning med henvisningen. Før videre henvisning til annet behandlingsted skal pasienten kontaktes, slik at det kan gis informasjon om situasjonen og innhente samtykke fra pasienten til at henvisningen videresendes til det aktuelle sykehuset som er valgt.

Fyll inn aktuelle felt under vurdering.

 

 

Det anbefales ved overføring at det utarbeides et eget brev til pasient og henviser om overføring. Brev hentes fra Dokumenter - Nytt dokument - Brev til..

3.5 Henvisningsresultat: Forespørsel 

Forespørsel benyttes når det er opprettet en primærhenvisning og det ikke er søknad om å ta pasienten inn til undersøkelse/behandling i helseforetaket, men ønske om medisinsk råd.

Vurderende spesialist besvarer forespørselen og dokumentet sendes til utskrift i avdelingens fellesarbeidsgruppe. Kontorpersonell har ansvar for å sende besvarelse til henviser.

3.6 Henvisningsresultat: Avvist 

Henvisning for ny tilstand

Send ventelistebrev: Svar på henv. Avslag til pasient og henviser. Påse at medisinsk begrunnelse for avslaget, dokumentert av vurderingsansvarlig spesialist, står i brev både til henviser og pasient.

 

Henvisning fra annet helseforetak- samme tilstand

Send ventelistebrev: Svar på viderehenv. Retur til henvisende sykehus som inneholder vurderingsansvarlig spesialists medisinske begrunnelse for avslaget, med kopi til pasient.

 

 

4 Definisjoner 

Henvisning: Formell forespørsel om at en annen helsefaglig instans skal utrede pasientens helseproblem.

Fritt behandlingsvalg: Betyr at pasienten selv kan velge behandlingssted i spesialisthelsetjenesten. Pasienter som har fått rett til utredning eller behandling kan velge mellom offentlige behandlingssteder, private med avtale.

5 Referanser 

Pasient- og brukerretighetsloven

 

Timebok – Gi time poliklinikk